داروی پسوریازیس و درمان دیابت نوع 1

 دارویی که برای مداوای پسوریازیس و آرتروز استفاده می شود می تواند وابستگی به انسولین را در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 کاهش دهد.

 محققان دانشگاه  بریتیش کلومبیا از بیست فرد 18 تا 35 ساله برای بررسی این دارو ثبت نام کردند، این دارو که ustekinumabنام دارد و با نام Stelaraدر بریتانیا بفروش می رسد، قادر است از سلولهای بتا محافظت کرده و وابستگی تزریقات انسولین را در افراد مبتلا به دیابت به تأخیر انداخته یا حتی از بین ببرد.

کارآزمایی پیش رو به نام  UST1Dاولین تحقیقات در زمینه ی هدف قرار دادن سلولهای ایمنی حمله کننده به سلولهای بتا می باشد و به مدت 12 ماه بطول خواهد انجامید. هدف محققان بررسی کاهش دوز انسولین تزریقی  یا بطور کلی قطع تزریق انسولین در افرادی است که به تازگی  دیابت نوع  1 در آنها تشخیص داده شده است.

Stelaraاخیراً برای درمان پسوریازیس و آرتریت تایید شده اما هنوز ایمنی آن برای  بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 تایید نشده است.

مطالعاتی در زمینه ی درمان دارویی تنظیم کننده ی سیستم ایمنی در سایر اختلالات اتوایمیون صورت گرفته است اما موفقیتی از اینگونه مطالعات تاکنون درباره ی دیابت نوع 1 گزارش نشده است با اینحال عوارض جانبی جدی در این مطالعات کم بوده است. حتی اگر این مطالعه در کاهش وابستگی به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 موفق نباشد، باز هم مفید خواهد بود  زیرا پاسخ بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 را به درمانهای تنظیم کننده ی سیستم ایمنی نشان می دهد، نتایج این کارآزمایی می تواند کمک بزرگی  به انجام  تحقیقات بعدی در این زمینه  باشد.

دکتر Tom Elliotمتخصص غد و دیابت در بیمارستان عمومی ونکوور می گوید: به عنوان یکی از اولین آزمایشات بالینی که در آن سلولهای ایمنی هدف قرار می گیرند، ما امیدواریم نتایج این درمان گامی برای یافتن راهی برای متوقف کردن یا کند نمودن سرعت تخریب سلولهای بتا توسط سلولهای ایمنی بدن باشد.

او می افزاید:  کارآزمایی استفاده  از داروی ustekinumabبرای درمان بیماران دیابتی که به تازگی بیماری دیابت نوع 1 در آنها  تشخیص داده  شده است با هدف قطع نیاز بیماران به تزریق انسولین  انجام می شود که در صورت موفقیت تأثیر بسیار قابل توجهی بر بهبود کیفیت زندگی این بیماران خواهد داشت.

دکتر  Elliot  می گوید: تیم تحقیقاتی من مولکولی را یافته اند که در درمان نوعی از ورم مفاصل( آرتروز) بسیار موفق بوده است و به نظر می رسد نامزد بسیار خوبی برای توقف تخریب سلولهای تولید کننده ی انسولین باشد. بودجه ی این تحقیقات از سوی موسسه ی دیابت جوانان  کانادا (JDRF)تأمین شده است. رئیس این سازمان  Dave Prowtenمی گوید: این کارآزمایی بی نهایت مهم است زیرا به ما کمک می کند پاسخ بیماران به درمان از طریق تنظیم سیستم  ایمنی را بررسی کنیم. ما امیدواریم نتایج این تحقیق رویکردهای درمانی جدیدی را برای درمان این بیماری جدی درپی داشته باشد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/apr/psoriasis-medicine-could-treat-type-1-diabetes-95250341.html